Studie toont aan dat aromatherapie de weerstand verhoogt

In een recente studie (Khon Kaen University 2013) in Thailand is aangetoond dat aromatherapie met een lichte Thaise massage kan helpen het immuunsysteem te versterken bij patiënten die chemotherapie ondergaan bij een vergevorderde darmkanker. De behandeling verminderde ook de ernst van de bijwerkingen.

Chemotherapie reduceert als bijwerking het aantal witte bloedlichaampjes waardoor de weerstand is verminderd en de patiënt een grotere kans heeft op infecties.

66 patiënten met darmkanker werden in dit single-blind en gerandomiseerd onderzoek betrokken. De groep met de aromatherapie massage kreeg drie massagesessies met gemberolie en kokosolie in een week. De controlegroep ontving alleen de standaard zorg. De resultaten waren dat het aantal lymphocyten (witte bloedcellen) in het bloed aanzienlijk hoger was in de massagegroep dan in de controlegroep.  De onderzoekers menen dat aromatherapie massage het percentage witte bloedcellen met 11 % heeft verhoogd.  Bijkomende resultaten waren dat vermoeidheid, pijn en stress duidelijk waren verminderd in de massagegroep.

Literatuur:

Khiewkhern, S. et al – Effectiveness of aromatherapy with light thai massage for cellular immunity improvement in colorectal cancer patients receiving chemotherapy. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention 2013, 14 (6): 3903-3907

Reacties (4)
Beantwoorden

Tijdens mijn werk als pedicure en voetreflexzonetherapeut – maar uiteraard ook privé – maak ik dagelijks gebruik van etherische oliën. Dat doe ik kan ik wel zeggen met hart en ziel en in de volle overtuiging dat het bijdraagt aan een betere verzorging en stemming. Omdat mijn vader 20 jaar geleden is overleden aan darmkanker ben ik zeer geïnteresseerd in alles wat daar betrekking op heeft. Ik ben dan ook heel erg blij met de resultaten van de studie in Thailand.

Hartelijk dank voor uw reactie en uw enthousiasme voor aromatherapie, wij zijn blij met u als ambassadeur. Wij blijven alle onderzoeken natuurlijk volgen en zullen weer melden als er resultaten zijn. Heel veel succes met uw behandelingen.

Dag. Een aanrader is The Truth about cancer van Ty Bollinger. Deze man heeft een groot deel van zijn familie aan kanker verloren. na jaren komt hij tot de ontdekking dat dat niet nodig was geweest. Hij besloot om wetenschappers en artsen, therapeuten en voeding deskundige wereldwijd te interviewen. Daarom noemde hij zijn organisatie ook Global Quest. Uiteindelijk heeft hij een indrukwekkende documentaire reeks van 12 uur gemaakt. Daarin komt ook regelmatig een aroma therapeut aan het woord. Eigenlijk is de documentaire voor alle mensen bedoeld. Hoe gezond te leven en hoe de kracht van de natuur te gebruiken. Te vinden op You tube.

Beste Ineke,

Bedankt voor uw bericht en interesse in stichting Aromatherapie!

Met hartelijke groet,

Stichting Aromatherapie