Logo
Logo

Door de vitaminen, mineralen en ander nutriënten kunnen vette plantoliën uitstekend dienen als voedingssupplement ter aanvulling van de dagelijkse voeding. Iedere vette plantolie heeft een eigen specifieke werking voor inwendig en uitwendig gebruik, waardoor u de olie tweeledig kunt gebruiken. Zo is kokosolie heerlijk en gezond om in te bakken. En ook super verzorgend voor uw huid en haar. Een makkelijk en lekkere manier om vette plantoliën in te zetten als voedingssuplement is vette plantoliën gebruiken in gerechten en salades. Dit kan bijvoorbeeld met hazelnootolie, olijfolie, kokosolie en advocado-olie. Bekijk ook eens onze recepten!

Vette plantoliën als voedingssupplement

Alle plantaardige oliën en vetten behoren tot de familie van de lipiden en worden gevormd door vetzuren: verzadigde vetzuren, enkelvoudig onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren. Naast vetzuren bestaan vetten en oliën uit mineralen, vitamines en andere nutriënten. Natuurlijk bevatten verschillende vette plantoliën verschillende bestanddelen. Hieronder een korte toelichting van veel voorkomende actieve bestanddelen in plantaardige vette oliën.

Vetzuren

Essentiële vetzuren zijn vetzuren die niet door het lichaam worden aangemaakt. Via voeding moeten we deze belangrijke vetzuren binnen krijgen. Je zou ze gelijk kunnen stellen met vitaminen. In plantaardige vette oliën komen de essentiële vetzuren linolzuur en α-linoleenzuur voor. In een gezond lichaam wordt linolzuur omgezet in γ-linoleenzuur. Vandaar dat dit y-linoleenzuur geen essentieel vetzuur is. Echter, moderne leefgewoontes (stress, roken, onvolledige voeding) zorgen ervoor dat deze omzetting van linolzuur in γ-linoleenzuur moeizaam verloopt, zodat er tekorten ontstaan. Zo krijgen we te weinig essentiële vetzuren binnen. Tekorten aan deze essentiële vetzuren geven symptomen als droge en schilferige huid. Vette oliën kunnen deze tekorten aanvullen, zowel inwendig als uitwendig.

Omega 6

De linolzuurgroep van belangrijke vetzuren wordt ook wel de Omega-6 groep genoemd. Deze groep kan bijdragen aan een verantwoord cholesterol gehalte. Daarnaast kan omega 6 de vochtigheidsgraad in de huid bewaren en draag het bij aan een een gezonde huid.

Omega 3

Het andere essentiële vetzuur is α-linoleenzuur. Dit vetzuur en andere vetzuren uit visoliën wordt wel de omega-3 groep genoemd. Deze vetzuren hebben invloed op de conditie van het zenuwstelsel en het hart- en vaatstelsel, de productie van goede darmbacteriën die vervolgens vitamine B produceren die op hun beurt weer bijdragen aan een gezonde huid. Net als linolzuur draagt linoleenzuur bij aan een gezonde cholesterolspiegel.

Vitamines en andere bestanddelen

  • Vitamine A: retinol en provitamine A, de carotenoïden. Ze zorgen voor het behoud van een normale huid en ondersteunen het afweersysteem. Daarnaast ondersteunt het de conditie van het oog om scherp te blijven zien.
  • Vitamine D: een vetoplosbare vitamine als wel een hormoonstof; is belangrijk voor de calcium opname, het behoud van sterke botten, is goed voor de spieren, draagt bij aan een normale celdeling en ondersteunt het immuunsysteem.
  • Vitamine E: de zogenaamde tocoferolen. Dit zijn sterke antioxidanten, die vooral in de kiemen van planten voorkomen. Vitamine E geeft bescherming tegen vrije radicalen en UV straling.
  • Vitamine K: helpt bij de normale bloedstolling en zorgt voor het behoud van sterke botten.
  • Fosfolipiden: o.a. lecithine. Lecithine maakt deel uit van elke celmembraan en werkt als emulgator waarbij 2 niet mengbare stoffen toch zijn te homogeniseren. 
  • Fytosterolen: fytosterolen hebben invloed op de vochtigheidsgraad van de huid en ondersteunen het herstellend vermogen van de huid.